TEZA: Decyzja o skierowaniu na egzamin
sprawdzający jest decyzją uznaniową, a organ
uprawniony do wydania decyzji administracyjnej o skierowaniu
kierowcy na kontrolne sprawdzenie kwalifikacji w formie
egzaminu państwowego nie jest związany wnioskiem
policji.
Pan Marcin popadł w konflikt z
sąsiadem. – Zajmuje zawsze to samo miejsce
parkingowe – opowiada czytelnik. – I nie
byłoby w tym nic złego, gdyby parkował tam, gdy
miejsce to jest wolne. On jednak, wyjeżdżając,
stawia na nim plastikowy słupek, jakiego używają
drogowcy. Gdy nasz czytelnik zwrócił sąsiadowi
uwagę, ten powiedział, że przecież on
też może sobie taki słupek kupić i
zastawiać wybrane miejsce. W swoim zachowaniu nie
widział problemu. – I tu moje pytania – pisze
czytelnik – jak przekonać sąsiada, że
zachowuje się nie w porządku, co może straż
miejska w takiej sytuacji, kto dysponuje miejscami
parkingowymi.
Fakt, że pieszy zajmuje przestrzeń przeznaczoną dla aut nie zwalnia właściciela pojazdu z konieczności zachowania zasady szczególnej ostrożności i odpowiedzialności za ewentualne potrącenie – uznał Sąd Rejonowy dla Warszawy Śródmieścia w Warszawie.
„Policjant prawa jazdy ci nie zatrzyma, jeśli wyrobisz sobie u notariusza
poświadczony odpis dokumentu, którym będziesz
się posługiwał w czasie kontroli” –
takie rady krążą w internecie. Ale to, że
funkcjonariusz nie zatrzyma dokumentu, nie oznacza, że
kierowca nie dostanie mandatu.
Kierowca dopuszczający się wykroczenia to nie zawsze osoba, której samochód został powierzony. Wyciąganie konsekwencji prawnych od powierzającego jest niezgodne z przepisami uznał Sąd Okręgowy w Warszawie.
Rowerzystów, podobnie jak kierowców samochodów i pieszych, obowiązują przepisy kodeksu drogowego. Jednak jednoślady mają pewne przywileje na drodze - mogą między innymi wyprzedać auta zarówno z lewej, jak i prawej strony.
W ostatnich latach kierowcy jednośladów mogli
liczyć głównie na nowe
przywileje. Teraz to nastawienie się
zmienia. Temat uprawnień rowerzystów oraz
ich zachowań na drodze i chodnikach od lat budzi
ogromne emocje. Niewykluczone, że już
niedługo rząd wprowadzi istotne zmiany w prawie,
które dotkną użytkowników
jednośladów. Dlatego tym zagadnieniem
rozpoczynamy cykl DGP poświęcony
bezpieczeństwu w ruchu drogowym.
Fakt, iż drogi leśne nie są drogami publicznymi w żadnym razie nie zwalnia z odpowiedzialności za wykroczenie – stwierdził Sąd Okręgowy w Częstochowie.
Z analizy przeprowadzonej przez gazetaprawna.pl wynika, że przedszkola
nie zezwalają na odbieranie dzieci przez osoby niepełnoletnie. Jak
wskazuje jednak Rzecznik Praw Obywatelskich, takie ograniczenia są
nadmiernym i nieuzasadnionym ingerowaniem w sposób wykonywania władzy
rodzicielskiej.
Ostatni ciepły weekend sprawił,
że na drogi wyjechało znacznie więcej
rowerzystów. Ja jeżdżę na rowerze przez
cały rok, więc odczułem to bardzo dotkliwie
– opowiada pan Jakub. – Na ścieżkach
rowerowych, na drogach, na chodnikach zapanowała wolna
amerykanka. Cykliści jeżdżą, jak chcą,
w ogóle nie przestrzegają przepisów, a potem
awanturują się, gdy kierowca im zwróci
uwagę. Z kolei kierowcy parkują na rowerowych
ścieżkach, blokują przejazdy, nie patrzą,
czy ktoś jedzie. Pieszym wydaje się, że
ścieżka rowerowa to chodnik: spacerują po niej
matki z wózkami, starsi państwo z psami...
– skarży się czytelnik
Ponad połowa Polaków (53 proc.)
mówi temu rozwiązaniu „tak”. To wynik badania przeprowadzonego przez DGP
na panelu badawczym Ariadna. Przeciwnego zdania jest 32 proc.
Pomysł bardziej podoba się kobietom niż
mężczyznom.
Ale każdemu należy się szacunek na drodze – przypomniał Sąd Rejonowy w Nowym Dworze Mazowieckim. Uczestnicy ruchu muszą pamiętać o tym, że za kierownicą drugiego pojazdu siedzi człowiek, któremu może przytrafić się „spadek formy”.
Nie będzie na razie wyższych mandatów za wykroczenia drogowe.
Zapowiedział to w Łomży wiceminister spraw wewnętrznych i administracji.
Jarosław Zieliński spotkał się z mieszkańcami powiatu w ramach
konsultacji przy tworzeniu map bezpieczeństwa.
W pobliżu mojej miejscowości jest
budowana droga ekspresowa – pisze pan Aleksander.
– Na czas wykonywania prac wstrzymany został ruch
pieszych i samochodów. Wcześniej
mieszkańców wsi dzieliła niewielka
odległość do przystanku i drogi
prowadzącej do miasta, dziś trzeba pokonywać
aż 9 kilometrów. Starsi, schorowani ludzie,
nieposiadający aut, nie mają możliwości,
aby dostać się do szpitala. My musimy odwozić
dzieci do szkoły, a przedsiębiorstwa upadają,
bo dostawcy nie chcą jeździć po lokalnych,
dziurawych drogach. Taki stan ma trwać kilka
miesięcy. Inwestor powinien przecież
znaleźć alternatywne rozwiązanie. Czy jako
mieszkańcy możemy się przeciwstawić
ograniczaniu naszych praw – pyta czytelnik
Tylko w ubiegłym roku przeszło 400 filmów rejestrowanych przez kamery
zamontowane w prywatnych samochodach trafiło do Komedy Wojewódzkiej
Policji w Szczecinie.
Po zmianie przepisów dotyczących
korzystania wyłącznie przez inspekcję
transportu z fotoradarów powstał poważny
rzeczywisty i prawny problem. Samorządy pozostały z
bezużytecznym sprzętem, w większości
zaklejonym czarną folią. Bezkarni kierowcy
jeżdżą coraz szybciej, stwarzając
niebezpieczeństwo na drogach i ulicach. Niezadowoleni z
tej sytuacji włodarze z gminy Kobylnica 28 grudnia
złożyli wniosek do Trybunału Konstytucyjnego o
stwierdzenie niekonstytucyjności noweli. Na
wstępnym posiedzeniu sędziowie powzięli
wątpliwości co do legalności zapisów i
sprawa ma zostać rozpatrzona. Ale nie wiadomo, kiedy to
nastąpi. Strażom pozostało więc
dostosować się do nowej rzeczywistości. I
zdecydować o losie zbędnych urządzeń.
Od 4 stycznia wchodzi w życie nowelizacja ustawy o kierujących pojazdami (Dz. U. z 29 stycznia 2015 r., poz. 155) zgodnie z nią kierowcy muszą przygotować się na kilka istotnych modyfikacji.
Zdaniem MSW nowych uczestników ruchu drogowego należy objąć kontrolą. Ma to na celu zmniejszenie liczby wypadków, których przyczyną jest nieroztropna jazda.
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju
opracowało zupełnie nowy projekt
rozporządzenia w sprawie wymagań funkcjonalnych i
wymogów technicznych blokady alkoholowej. Chodzi o
urządzenia, które wymagają od kierowcy
przeprowadzenia kontroli trzeźwości przed
każdorazowym uruchomieniem silnika. Jeśli
stężenie alkoholu w wydychanym powietrzu przekracza
dopuszczalny poziom (0,1 mg/dm3), blokada ma nie
dopuścić do włączenia pojazdu.
Samorządy chcą, by ustawę odbierającą im od 2016 r. prawo do korzystania z urządzeń zbadał Trybunał Konstytucyjny. Ich celem jest zatrzymanie reformy lub jej opóźnienie.
Policyjne dane na temat wypadków drogowych mogą być niedokładne. W
zeszłym roku na polskich drogach zginęło ponad 3200 osób a 42 tysiące
zostało rannych.
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych poszerza zakres danych, które będzie można sprawdzić online. Od połowy 2014 roku można skontrolować historię danego pojazdu oraz stan techniczny autobusu. Teraz możliwe też będzie sprawdzenie liczby punktów karnych przez internet
Na prawie drogowym zna się każdy, bo każdego ono dotyczy. Jeśli ktoś nie ma prawa jazdy to jeździ rowerem. Lub jest pieszym narażonym na rowerzystów rozpychających się po chodnikach lub pierzchającym z ulicznych przejść przed piratami drogowymi.