Spacerując po centrum miasta,
zostałem potrącony przez rozpędzony skuter
inwalidzki – opowiada pan Jan. – Pojazdy takie
wypożyczane są turystom bez względu na wiek,
uprawnienia i umiejętności. Nie
zauważyłem jeszcze ani jednej osoby
niepełnosprawnej korzystającej z tego pojazdu. Za
to pijanych turystów tak! Czyżby kierujących
skuterami dla inwalidów nie obowiązywały
przepisy ruchu drogowego? Czy mogą oni bezkarnie
jeździć po drogach dla rowerów i chodnikach
– pyta wzburzony czytelnik
Nowelizacja ma na celu umożliwienie podmiotom innym niż
przedsiębiorcy dalszego prowadzenia stacji kontroli pojazdów. Chodzi o
podmioty prowadzące je w celach niekomercyjnych np. szkoły, straż
pożarną, policję, wojsko i pogotowie ratunkowe. W myśl obowiązujących
przepisów, prowadzenie stacji kontroli pojazdów stanowi działalność
gospodarczą i wymaga uzyskania wpisu do rejestru przedsiębiorców
prowadzących takie stacje. Jednak w wyniku wchodzącej w życie 1 stycznia
2016 r. nowelizacji ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, nie
będą one mogły prowadzić dalej takiej działalności. Zdaniem autorów
ustawy podmioty niebędące przedsiębiorstwami będą mogły je prowadzić na
podstawie konstytucyjnej zasady praw nabytych do 31 grudnia 2015 r.
Obecne rozwiązanie ustawowe stwarza sytuację, w której kierowcy
samochodów uprzywilejowanych służb mundurowych i OSP muszą przechodzić
szkolenie dla kierujących pojazdami uprzywilejowanymi dwukrotnie.
Kierowcy ci przechodzą już takie szkolenia w ramach szkoleń
wewnętrznych.
W ostatniej, dziewiątej
części komentarza do ustawy z 6 września 2001
r. o transporcie drogowym (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1414 ze
zm.; dalej: u.t.d.) omówiono przepisy zawarte w
rozdziale 11 – Kary pieniężne, oraz
niektóre przepisy przejściowe zawarte w rozdziale
12 – Zmiany w przepisach obowiązujących,
przepisy przejściowe i końcowe. W tym ostatnim
przypadku zrezygnowaliśmy z omawiania części
przepisów. Biorąc pod uwagę upływ czasu
od wejścia w życie ustawy, w niektórych
wypadkach stało się to bezcelowe.
Nikt nie może być pewny swego
życia imienia, dopóki obraduje parlament
w Paryżu – powiedział kiedyś Alexis
de Tocqueville. Nie wiem, czy od XIX w. nad Sekwaną
coś się w tej kwestii zmieniło, ale do
tego, co w ostatnich tygodniach dzieje się na
Wiejskiej, diagnoza francuskiego myśliciela pasuje jak
ulał.
Jeśli prezydent podpisze ustawę, od
1 stycznia straże miejskie nie będą mogły
używać urządzeń rejestrujących. Nie
wiadomo, czy niezakończone do tego czasu sprawy
zostaną umorzone
Miałem totalnego pecha, gdyż
jednego dnia jadąc rowerem „zarobiłem”
dwa mandaty – pisze pan Kacper. – Pierwszy raz
podczas podwożenia do domu na bagażniku kolegi,
który był po jednym piwie, a drugi – gdy
wracałem od niego i przejeżdżałem przez
pasy dla pieszych. Z pierwszym jestem w stanie się
zgodzić, natomiast przy drugim nikt przez jezdnię
wtedy nie przechodził – zastanawiam się, czy
słusznie mandat przyjąłem – pyta pan
Kacper
Senat przyjął bez poprawek
ustawę, która umożliwi posłom i senatorom
oraz innym osobom, którym przysługuje ochrona
immunitetowa, przyjęcie mandatu karnego za
popełnienie wykroczenia drogowego.
Przygotowane przez MSW nowe przepisy mają pozwolić na udoskonalenie
danych gromadzonych w Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP), Centralnej
Ewidencji Kierowców (CEK) oraz na uruchomienie nowych e-usług. Projekt
CEPIK 2.0 jest realizowany wspólnie przez MSW i Centralny Ośrodek
Informatyki (COI). Polega on na modernizacji systemu informatycznego CEP
i CEK. Co do zasady, podpisana właśnie ustawa ma wejść w życie 4
stycznia 2016 r.
Zmieniają się przepisy, co sprawi, że o uprawnienie do kierowania
autem będzie trudniej. I drożej. Firmy szkoleniowe straszą: uczcie się
dziś, bo pożałujecie.
Każdy wyjazd autem na drogę
wPolsce można porównać do przeprawy
przez ulicę pod snajperskim ostrzałem podczas
oblężenia Sarajewa. W każdym momencie
może cię trafić. Kierowcy zachowują
się jak znerwicowane surykatki.
Używanie smartfonów i telefonów komórkowych podczas jazdy samochodem
może być bardziej niebezpieczne niż jazda po spożyciu alkoholu. Przed
popularną wśród kierowców praktyką ostrzegają belgijscy eksperci. Jak
informują lokalne media, Belgijski Instytut Bezpieczeństwa Drogowego
przygotowuje kampanię, która ma uwrażliwić na ten problem.
Część mobilnych fotoradarów w Polsce działa nielegalnie. Dwa typy
urządzeń, które są najczęściej wykorzystywane do pomiarów prędkości
jazdy, używają niedozwolonych częstotliwości.
"W odniesieniu do sędziów mamy do czynienia z tzw. immunitetem
materialnym. Z konstytucji wynika, że sędzia nie może być pociągnięty do
odpowiedzialności bez zgody sądu określonego w ustawie. Czyli w tej
sytuacji zgoda sędziego na pociągnięcie go do odpowiedzialności byłaby w
kolizji z ustawą zasadniczą" - powiedział podczas posiedzenia senackiej
komisji praw człowieka, praworządności i petycji wiceminister
sprawiedliwości Jerzy Kozdroń.
Według nowelizacji ustawy o kierujących pojazdami, kierujący
pojazdami funkcjonariusze Państwowej Straży Pożarnej, policji, Straży
Granicznej, Służby Więziennej i Inspekcji Transportu Drogowego oraz
kierowcy w Ochotniczych Strażach Pożarnych nie będą mieli obowiązku
ukończenia kursu dla kierujących pojazdami uprzywilejowanymi
przeprowadzonego przez ośrodek doskonalenia techniki jazdy. Taki
obowiązek nakładała na nich ustawa o kierujących pojazdami z 2011 r.
Uchwalona przez Sejm nowelizacja zakłada, że kary dla kierowców będą
naliczane w powiązaniu z ogłaszanym przez GUS przeciętnym wynagrodzeniem
w gospodarce narodowej za poprzedni rok (niedawno było to 3,8 tys. zł
brutto).
Po dwóch miesiącach od
wejścia w życie ustawy o pijanych kierowcach (Dz.U.
z 2015 r. poz. 541) wciąż nie ma aktów
wykonawczych dotyczących blokady alkoholowej.
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju przedstawiło
jedynie projekty nowelizujące odpowiednie
rozporządzenia. Wątpliwości co do
rozwiązań w nich zawartych zgłaszają
diagności ze stacji obsługi pojazdów.
Projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym złożyła w Sejmie grupa posłów PO. Propozycji sprzeciwia się PiS. Obecnie ustawa stanowi, że pieszy oczekujący na możliwość wejścia na
przejście lub przechodzący przez jezdnię lub torowisko jest zobowiązany
zachować szczególną ostrożność. Ponadto pieszy znajdujący się na
przejściu dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem.
GDDKiA zamierza ograniczyć wyprzedzanie
się samochodów ciężarowych na drogach
szybkiego ruchu – dowiedział się DGP.
Wgrę wchodzą m.in. obwodnice miast.
Branża transportowa jest przeciwko.
Sprawą ukarania rajdowca Krzysztofa
Hołowczyca zainteresowała się Helsińska
Fundacja Praw Człowieka. Chodzi nie tyle o
zasadność wyroku, co o okoliczności, w jakich
zapadł.
Kierowcy, którzy są sprawcami wykroczeń drogowych, będą mogli za mandat
zapłacić kartą płatniczą - zapowiada Komenda Główna Policji. Terminale w
radiowozach mają pojawić się jeszcze w tym roku.
4885 praw jazdy odebrali policjanci przez blisko dwa miesiące
obowiązywania nowych przepisów ruchu drogowego. Zaostrzony kodeks
pozwala odbierać prawo jazdy za przekroczenie prędkości o 50 kilometrów
na godzinę na obszarze zabudowanym.
Rzecznik Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju Piotr Popa poinformował
PAP, że resort pod koniec czerwca przesłał wstępny projekt założeń nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym do
zaopiniowania przedstawicielom organizacji, którzy - jak podkreślił -
mają wiedzę i doświadczenie w zakresie dopuszczania pojazdów do ruchu
drogowego.
To nie w rozporządzeniu, lecz w ustawie
muszą znaleźć się zasady i tryb
postępowania ze zdjęciami oraz danymi utrwalonymi
przez fotoradary. Tak uznał wczoraj Trybunał
Konstytucyjny.