Czas najwyższy! Technologia hybrydowa zawitała w końcu pod maski europejskich Fordów. Na Starym Kontynencie Ford do tej pory ostrożnie obchodził się ze wszelkimi próbami wkroczenia w rynek hybryd, tak mocno okupowany ostatnio przez konkurencję, w wielu segmentach. Niemiecki producent na pierwszy rzut zaoferował klientom swoją flagową limuzynę – Mondeo, wyposażone w dwulitrowy motor benzynowy wspomagany jednostką elektryczną.
Jak się ma dzisiejsza Skoda Rapid do sportu samochodowego? Przecież w latach 80-tych pod tą nazwą produkowano kultowe w niektórych kręgach coupe. Sedan i hatchback niekoniecznie wpisują się w kanon stylowych sportowców, ale czy nie można nic z tym zrobić? Prawdopodobnie można. Sprawdziliśmy więc, czy edycja Monte Carlo jest w stanie wykrzesać z Rapida więcej emocji.
Ma nisko osadzone nadwozie, mocny silnik i znaczek wskazujący na najmocniejszą fabryczną wersję silnikową. Do tego firmuje go marka z Wolfsburga. To powinno wystarczyć, by zapragnęli go miłośnicy szybkiej, sportowej jazdy.
Autorem poniższego tekstu jest mój stały tester „C+E”, Michał Jędrzejczyk – właściciel firmy transportowej, który regularnie sam zasiada za kierownicą. DAF, firma o niezwykle bogatej historii, od dawien dawna kojarzona jest jako producent ciężarówek do transportu długodystansowego. I słusznie. Wszak to właśnie model 2600, głównie dzięki bardzo wygodnej, przestronnej i przeszklonej kabinie, otrzymał miano „matki transportu międzynarodowego”. Kolejne modele (2800/3300/3600, 95 oraz seria XF) skutecznie podtrzymywały te tradycje, a pojawienie się kabin Space Cab i Super Space Cab ugruntowało pozycję producenta z Eindhoven na długodystansowym rynku.
Jakie wymogi powinna spełniać marka premium? Nikt nigdy tego nie określił. Oczywiście, ponadprzeciętna jakość i nowoczesna technologia to podstawa, ale co z całą resztą? No właśnie, wiele zależy od subiektywnych odczuć. W moim przekonaniu nowa marka koncernu PSA, czyli DS, zasługuje na członkostwo w tej grupie. Jakiś argument…? A i owszem, flagowy model: DS 5.
Twórcy modelu ST 1100 wyjątkowo przyłożyli się do pracy i stworzyli motocykl dla Europejczyków, udany pod każdym względem. Honda jako pierwsza zauważyła, że rynek potrzebuje ciężkich motocykli turystycznych. Ten fakt dostrzeżono na przykładzie pierwszej generacji GoldWinga, który miał pełnić według producenta funkcję jednośladu sportowego, a w praktyce stał się długodystansowcem wożącym dwie osoby i ich bagaże.
Harcerze zdobywający określone sprawności przez zabawę w wojskowych, chętnie imają się różnych zadań nie zważając na przeszkody i porażki. Podobnie jest z ambitną Skodą Octavią Scout. Dzięki dobremu przygotowaniu do penetrowania szlaków, w pełni zasługuje na wymowny dopisek Scout w nazwie. Z odbyciem zawodowej służby wojskowej mogłoby być jej ciężko, ale już kwalifikacja do kategorii rezerwisty zostałaby z marszu nadana.
Technicznie, jest bliźniakiem Kii Cee’d. Ale jest od niej lepiej wyposażony i wykończony. A kosztuje niewiele więcej. No i Hyundai to już jest marka. Nie musi walczyć o uznanie, bo od dość dawna wiadomo, że jej wyroby reprezentują sprawdzoną jakość. Jest też inna wartość dodana. Za takie pieniądze nie kupimy europejskiego odpowiednika i30. A kiedy przeglądam oferty aut używanych, okazuje się że wartość rezydualna „Koreańczyka” jest podobna albo zgoła wyższa od większości europejskich marek. A jeszcze kilkanaście lat temu największą, o ile nie jedyną zaletą aut ze stylizowanym H na masce było to, że… jeździły. Można? Można!
SsangYong krok po kroku próbuje zbudować zaufanie na naszym rynku. W tym celu poszerza swoją gamę modelową. Jej największą nowością jest Tivoli – miejski crossover, który ma plasować się w hierarchii tuż pod Korando. Czy koreańskie auto ma szanse na sukces w Polsce?
Samochody Skody od lat plasują się w ścisłej czołówce najchętniej kupowanych przez Polaków. Największym zainteresowaniem cieszy się Octavia, ale jeśli nie brać pod uwagę zakupów flotowych, to okaże się że Polacy najchętniej kupują Skodę Rapid.
Minivany nie mają łatwego życia. Moda na wszelkiej maści crossovery sprawia, że nabywcy coraz rzadziej spoglądają na typowo rodzinne auta, jakimi są takie modele jak Renault Scenic. W naszym teście przedłużona, siedmiomiejscowa wersja Grand Scenic z malutkim, bo zaledwie 1,2-litrowym silnikiem benzynowym.
Skoda Rapid Spaceback ma zostać liderem segmentu C. Jak mówi producent najsilniejszą stroną tego modelu ma być przestrzeń. Czy to jednak wystarczy aby przebić się przez gąszcz konkurentów?
Mercedes SLS skradł serce niejednemu miłośnikowi czterech kółek. Na jego temat wiemy niemal wszystko. Pora poznać jego młodszego brata, który jednak bezpośrednim następcą "skrzydlaka" nie jest. To Mercedes AMG GT, a w zasadzie jeszcze bardziej muskularny i mocarny AMG GT S w elitarnej odsłonie Edition 1. Sprawdziliśmy nieprzeciętność tego monstrum na torze Autodromu Pomorze.
Pierwsza generacja Suzuki Vitara zadebiutowała w 1988 roku jako wizjonerski, kompaktowy SUV o wyrazistej stylistyce nadwozia. Wizją Suzuki było stworzenie pojazdu z napędem na cztery koła, który miał sobie radzić na leśnych duktach, w błocie i na skałach, pozwalając swym użytkownikom dotrzeć do miejsc, których nigdy nie mogliby odwiedzić w samochodzie z klasycznym napędem na jedną oś.
Wszystko zaczęło się od V70 Cross Country, który pod koniec lat 90. był jednym z pierwszych kombi o terenowym charakterze. Wówczas auto przynajmniej dziwne, ale przyjęło się dobrze dzięki napędowi na cztery koła, dobrym właściwościom terenowym i atrakcyjnemu wyglądowi. Dziś nie mieć w ofercie samochodu typu cross kombi to prawie taki sam błąd jak nie mieć SUV-a. Nie liczą się już nawet właściwości terenowe, a napęd na cztery koła nie jest podstawowym atrybutem takiego auta. Chodzi bardziej o styl i charakter. Choć Volvo wciąż czerpie ze swojej 15-letniej tradycji w budowie takich samochodów idąc cały czas jedyną, słuszną drogą, to jednak delikatnie wychodzi naprzeciw klientom i oferuje nieco oskubaną wersję Drive-E, która może sprawiać wrażenie samochodu, który coś udaje.
Fiat jest głodny sukcesu. Powiększa więc rodzinę „pięćsetek”, bo te akurat nieźle się sprzedają. Czy model 500X znajdzie swoje miejsce w świecie crossoverów? W teście wersja ze 140-konnym turbodieslem i napędem 4x4.
Pojęcie rynku niszowego w ogólnym ujęciu motoryzacji przestaje powoli istnieć. Każdy znajdzie coś dla siebie, a prawie każda marka posiada przynajmniej jedno auto z danego segmentu. Dokładając do tego konfigurator z niemalże nieograniczonymi możliwościami, jesteśmy w stanie sprostać swoim wymaganiom. Jednak nadal rzadkością jest w naszym kraju spotkać na ulicy Pick-up’a. Według mnie jedyne prawdziwe auto, które niczego nie udaje i jest gotowe do ciężkiej pracy, również w trudnym terenie i trudnych warunkach. Takie możliwości daje kilku producentów, m.in. Toyota, VW, Dodge czy Mitsubishi. Jednak warto pamiętać o ciekawej propozycji płynącej z Azji, czyli o Isuzu D-MAX. Tym razem przyjrzymy się wersji DARK.
To już moje drugie spotkanie z Mazdą 3. Identyczny kolor i silnik, jak w testowanej w kwietniu 2014 roku trójce, żeby nie powtarzać tego, co napisałem wcześniej, sprowokowały mnie do nagrania pierwszego wideotestu.
Nowym wcieleniem największego SUVa Audi podbijamy niedostępne, fascynujące rejony Kanady. Q7 to dla Audi model bardzo ważny, dlatego polski importer marki przygotował dla niewielkiej grupy mediów, wśród których znalazł się także portal V10.pl, prezentację jego najnowszego wcielenia w szczególnych okolicznościach. By poznać drugą odsłonę największego SUVa z Ingolstadt przebyliśmy pół świata i dotarliśmy do Kanady, gdzie pokonamy wczesnymi egzemplarzami tego modelu ponad tysiąc kilometrów na szlaku z Calgary, przez niedostępne Góry Skaliste, po kosmopolityczne Vancouver na wschodnim wybrzeżu Ameryki.
Jeszcze do niedawna samochody z nadwoziem kombi były przede wszystkim praktyczne, funkcjonalne oraz... mało prestiżowe. Takie cechy jak styl, design czy ekstrawagancja chowały się daleko pod dywan, na którym dumnie prężyły się pojemność bagażnika oraz walory użytkowe. Czas jednak nie stoi w miejscu, a trendy zmieniają się w tempie rozpędzonego pociągu TGV. Mercedes CLA Shotting Brake jest tego przykładem. Najmniejsze kombi ze Stuttgartu porzuca względy racjonalne na rzecz ekstrawagancji, polotu i nieszablonowości.
Każdy z nas wie doskonale, jak męczącą porą roku bywa zima. Kierowcy, którzy musieli walczyć z niskimi temperaturami oraz trudnymi warunkami na drogach, doskonale zdają sobie sprawę z tego, jak wielkim obciążeniem może być mróz dla naszych samochodów. Drobne niewidoczne usterki spowodowane złymi warunkami jazdy można nieraz wykryć tylko w czasie profesjonalnego przeglądu. Jakie elementy [...]
Właściwie dobrana turbosprężarka nie tylko zwiększa pojemność skokową silnika, ale pozwala także polepszyć komfort jazdy i zaoszczędzić paliwo. To inwestycja na długie lata. Bazowa konstrukcja turbosprężarki polega na połączonej pracy koła sprężarki, osi wałka oraz koła turbiny. W ciągu kilkunastu lat producenci wprowadzili jednak wiele zmian w celu zwiększenia jej wydajności, ekonomiki jazdy oraz [...]
Każdy chciałby, aby jego samochód był jak najdłużej sprawny. Niestety intensywna eksploatacja, upływający czas, a często także zaniedbania ze strony właścicieli sprawiają, że dochodzi do kosztownych awarii. Awaria sprzęgła nie zawsze jest łatwa do zauważenia na samym początku. Problemy zaczynają pojawiać się podczas jazdy pod górę (auto ma problem z wjechaniem na wzniesienie) i w [...]
Drodzy Czytelnicy, Wraz z firmą Prodig-tech mamy przyjemność zaprosić Was na Targi Motor Show w Poznaniu. Firma Prodig-Tech powinna być Wam znana z artykułu : LINK . Od 2006 roku zajmuje się ona produkcja urządzeń elektronicznych, jednakże głównym asortymentem są samochodowe mierniki grubości lakieru. Mierniki typu GL-PRO-1 czy GL-8s to jedne z lepszych mierników dostępnych [...]
W tym roku miałem okazję być na europejskiej premierze nowego Avensisa III FL w Genewie. Słowo "nowego" powinienem mimo wszystko zastąpić hasłem "zmodernizowanego", ponieważ producent nie zdecydował się na wprowadzenie całkowicie nowego modelu, a zastosowanie gruntownego faceliftingu. Swoją drogą bardzo pozytywnie odbieram ten model w gamie Toyoty, począwszy od 1998 roku gdy zadebiutował w swojej [...]
Octavia RS, czyli Rally Style, zagościła już wraz z pierwszą odmianą. Dokładnie 15 lat temu wraz z przeprowadzeniem drobnego liftingu przygotowano usportowioną odmianę RS wyposażoną w silnik 1.8T 180 KM. W drugiej generacji zastosowano ten sam silnik co w Golfie V GTI czyli 2.0 TFSI 200 KM. Najnowsza generacja została wyposażona w silnik 2.0 TSI [...]
Gdzie bym nie spojrzał, wszędzie widzę firmy zajmujące się uzyskiwaniem odszkodowań w imieniu swoich klientów od ubezpieczycieli, ale którym zaufać? Postaram się w tym tekście szerzej o tym odpowiedzieć. Mój przypadek był trudny? Gdy miałem poważny wypadek w 2010 roku, wszystko wywróciło mi się do góry nogami, wiele emocji, przeżyć, podziękowań, że to się [...]
Tak się zastanawiam, kiedy po raz pierwszy jechałem autem wyposażonym w monitoring GPS, prawdopodobnie było to Audi RS5 w wersji za ponad pół miliona złotych i mimo wszystko zastanawiałem się czy jest to konieczne?! No właśnie, nie jestem typem wariata drogowego, dla którego auto firmowe to przepustka do wolności, możliwość pokonywania wysokich krawężników z zamkniętymi [...]
Drugie, współczesne życie Skody pod egidą grupy Volkswagena, to tak na dobrą sprawę pasmo sukcesów - Fabia, Octavia czy Superb. To już 14 lat odkąd na rynku zadebiutował najbardziej prestiżowy w gamie model i zjednał sobie wielu sympatyków, podobnie było z drugą generacją, jak i liftingiem w 2013 roku. Firmy pokochały ten model, ze względu [...]
Cześć i czołem. Przyznam szczerze, że już od dawna chodził mi po głowie tego typu materiał. Wszystko przez to co się dzieje na rynku motoryzacyjnym, a dzieje się naprawdę źle. To, że należy sprawdzić miernikiem lakieru auto używane uznaję za procedurę standardową i mam nadzieję, że tutaj się ze mną zgodzicie, natomiast od jakiegoś czasu zalecam [...]